Direktlänk till inlägg 14 januari 2022

Spårens minnen

Av Maj-Britt - 14 januari 2022 19:34

I dag for jag och Koljo iväg på en tolktur genom skogen. Minnena sköljde över mig efter varje meter, och jag tänkte förstås på Smöhalvan och hans intresse att hålla spåren perfekta. Den här gången hade jag ingen anmärkning. Spåret var fint, och som vanligt hade Koljo lagt in superfarten. Det gick undan några km innan han började att undersöka tallarna på vår väg, och lyfta på benet med en skvätt här och en där.

Nu ska jag visa några bilder som blev helt misslyckade, men ni ser nog ändå vad de föreställer med hjälp av min beskrivning. Misslyckandet beror på, att jag inte ändrat inställningen i kameran från lampljus till dagsljus. Lampljuset hade jag ändrat till då jag hade besök av Gullhöna med familj under förra helgen. Då tog jag en hel del foton inomhus, så nu vet ni vad dessa blå bilder från i dag, ser ut som de gör.

På den första fick jag se en gran som fortfarande hade på sig snömössan.

 

På min fortsatta färd såg jag flera snöbeklädda träd och jag hade gott om tid att titta, eftersom Koljo var mer intresserad av olika spår, och vad repektive djur lämnat. Ibland var det någon tik som satt sig ner för att åstadkomma en förförisk pöl. Tänk så konstigt, att jag ibland har en orörlig betongklump!

Min vana trogen, så tog jag upp en hög med fekalier som min dragare var orsak till, så jag antar att bara doften finns kvar för nästa besökare.


Så kom vi ner till älven. Eftersom det varit kallt av och till under olika perioder, så har inte älven öppnats mer än vad ni ser på bilden.

 


Spåret såg ut att vara bra mot Dammudden och min ambition var att köra runt, och komma sjövägen hem, men vi fick vi vända där. Det har ju blåst ordentligt i flera dagar, så det hade bildats större och mindre snödrivor, och mellan dem lös snö. Nåväl, vi vände om och tog samma spår hem, och nu gick det saktare, med lagom sparkfart. Jag vet inte hur många stopp vi gjorde och hur många djur av olika sorter, som avlämnat sina visitkort på nästan varje meter. Hoppas att Koljo fick sin nyfikenhet stillad.


Ovanför oss hade himlens målare tappat delar av färgpaletten. Den flammade i röda, blå och rosa toner och senare förstärktes färgerna med gult, orange, guld och lila. Jag hann ta ett foto, och jag var plötsligt i sekvenser då jag åkte i kälken bakom Smörhalvanss skoter, och tittade upp på skyarna. Ibland var det mörkt, men då fanns måne, stjärnor och ibland norrsken som fick mig att njuta för fullt. Ett ryck av Koljo i selen, gjorde att jag kom ihåg var vi var.

 

Hem kom vi igen efter tre timmar i naturens läkande skog, och jag kände mig styrkt till kropp och själ. Efter en timme och lite mat, var Koljo villig att uppsöka sitt residens - en koja i hundgården.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards