Alla inlägg under december 2014

Av Maj-Britt - 28 december 2014 13:06

Nu har det snart gått ett år sedan jag fick komma med i ett projekt som fick namnet Samernas författarskola i Jokkmokk. Från början var vi elva stycken intresserade, som ville lära oss detta med skrivkonsten. Det svåraste i projektet var att vi skulle skriva på modersmålet - samiska. Vi som är med har olika dialekter, så var och en har valt sin egen, och för min del är det Lulesamiska som många talar i Jokkmokksområdet.


Författaren Maria Vedin, med många böcker bakom sig, håller i kursen. Det är otroligt spännande, och för min del, så har jag börjat läsa "vanliga" böcker på ett annat sätt än jag gjorde förut. Jag analyserar dem delvis, och lägger märke till ett och annat som Maria lärt oss. Många föreläsare har besökt oss och berättat om just det som de kan, och den senaste var Lars Ardelius, ordförane i Sveriges Författarförbund, som berättade att hans första tre böcker kom till på skrivarkurser, och det inspirerade oss mycket.


Vad blir det då av detta, undrar ni. Ja, i nuläget har vi lämnat in manus till en antologi som kommer att presenteras nu 2015 på Jokkmokks Vintermarknad. I denna kommer det att finnas smakprov från var och en av deltagarna. Några av dem med svensk översättning. Det blir romaner, noveller, dokumentationer med mera Jag skriver dikter, och målar  tavlor i olja som illustrerar någon sekvens. Vi tycker att det ska bli mycket spännande att få visa upp vad vi kan, och just dikter på samiska skriven av kvinnor finns inte tidigare utgivna i  Sverige. Det finns förresten inte något större urval av samisk litteratur skriven på samiska, så vi hoppas att detta blir ett startskott för fler intresserade. Vi har också bildat en förening, Bágo, som ska fånga in blivande författare som skriver på minoritetsspråken, och dem ska vi försöka stödja så gott vi kan och hjälpa dem vidare. Löpande information kommer i senare blogginlägg för er som är intresserade.

Av Maj-Britt - 27 december 2014 09:18

Jag och min käre Smörhalva fick tidiga julklappar i början av veckan, men dessa var inte så välkomna. Min var en öroninflammation efter en tämligen lätt snuva, och hans blev en snörvlande förkylning. Det var bara att inställa alla tänkta aktiviteter, och istället inrikta sig på att bli frisk.

Julaftonen fick förevigas då vi åkte in för att tända några ljus på kyrkogården, och bilderna är tagna strax utanför byn. Solljuset förgyllde dock tillvaron, och gav besked att vi nu går mot ljusare tider igen

   

Då vi kom tillbaka åkte vi ut mot udden där det sommartid finns en stor parkering, och jag riktade kameraögat ut mot sjön österut.

 

På min sista bild från julaftonen ser ni en glimt av vårt hus till höger, och det är väg 45 som passerar förbi.

 

På juldagen åkte vi in till Jokkmokks kyrka för att njuta av julottan. Det blev lite spännande, och en av kyrkvärdarna var lätt skärrad då klockan var 6.45 Vare sig präst, organist eller kör hade kommit, men då kom en man som har en nära relation till en av körmedlemmarna, och berättade att alla var i Församlingshemmet och övade. Eftersom prästen är med i kören var det inte alls konstigt att även han var frånvarande. Jadå, alla hann till julottan i sista minuten - den skulle börja kl.7.00, vilket den alltså gjorde. Motivet på min bild är Jokkmokks kyrka på juldagens morgon.

 

Då vi kom hem hade utetemperaturen stigit från -25 till -10, och det kändes skönt, eftersom det var kallt i kyrkan. Mitt minne av den dagen blev en lättare urinvägsinfektion. Jag fick då tips av min kära kusin att jag skulle dricka lingondricka med ingefära i - och det fungerade. Nu är jag fri från den krämpan.

Tredjedag jul eller Annandag jul som den också benämns, visade på underbara färger i skyn och på snön.

   

Då klockan var ca 12.00 tg jag den här bilden från vårt sovrumsfönster.

 

Ha en gott slut på detta 2014.

Av Maj-Britt - 23 december 2014 07:31

Tankar kring julgranen


Denna betraktelse kom till dan före dopparedan, då jag vaknade tidigt och satte mig vid datorn för att åstadkomma några rader.


Smörhalvan är alltid väldigt kritisk angående den gran vi ska ha inomhus, Jag tycker inte det är så noga, eftersom vi ska hänga upp diverse pynt, så det är sådant vi egentligen ser. Nåja, jag viker mig gärna för åsikter av husets herre. Jag får ju bestämma utegranarnas utseende, och där menar jag att snön som kommer döljer de flesta skavanker som eventuellt finns på respektive gran. Det är förresten inte någon som sagt till, att alla ska vara som dem man ser i reklamen, ”Kalle-Anka-granar” med grenar som pekar uppåt. Förra året, och så även detta år, så har Smörhalvan lyckats att få till nästan perfekta, och jag håller med att den är fin!


Pyntet då – jag börjar i toppen, och eftersom vi var för sig hade massor av sådant när vi flyttade ihop, så har jag löst det på ett sätt som vi båda är nöjda med. Vartannat år sätter vi upp varsin toppstjärna, och jag skriver noga på förpackningen vems tur det är. I år var det min, som jag hade med mig från min barndom, och den anskaffades av min far 1945 har jag hört berättas! Smörhalvan vet inte hur gammal hans stjärna är, men den har också åtskilliga år att se tillbaka på.


Vi har en ask, där jag på locket skrivit ”rariteter,” och där finns gamla kulor från mitt barndomshem, långa girlander med små kulor som jag inte sett på något ställe nuförtiden. Där finns stora kulor med fantastiska mönster, glasfåglar och porslinskottar. Allt hamnar högre upp nästan i toppen. Fem kristyrer har vi på mellannivå i granen, och de minner oss om vår älskade hund, Vittra, som var ett proffs på att plocka ner sådana och äta upp dem innan vi upptäckte var de försvunnit. Några hann vi rädda. Till rariteterna kan jag nämna vita kulor med tomtemönster på sidorna. Sådana har jag inte sett i dagens utbud av granpynt. Den svenska flaggan finns representerad som två mindre flaggspel och två större som sätts fast i någon gren.


Närmast toppstjärnan hamnar de allra äldsta kulorna, också från 1945, och jag brukar undra var min far köpte dessa. Kanske de till och med är från hans barndomshem. Jag kom aldrig ihåg att fråga honom medan han vandrade här på jorden, och nu är det alldeles för sent.


Glitter i flera färger viras i varv på varv, och en slinga som är gul-orange-röd minner om äldsta dottern som hade det runt sitt Lucialinne. Nu vandrar också hon i en annan dimension.


Tillsammans har Smörhalvan och jag då och då köpt något till granen, som vi tyckte skulle vara där. Det har blivit förpackningar med små guldiga och små blåglittriga kulor. Röda, i flera storlekar finns där, liksom gröna och blå samt flerfärgade.


En gång var jag i Portugal på en konferens i november, och ibland hade vi egen tid, så jag och några andra deltagare besökte en affär som vi tyckte såg spännande ut, och det var den! Hyllor med allt möjligt för en gran, men jag valde fyra mönstrade kulor i hård, kompakt plast – tänkte på hemtransport, och vad som kan hända med en resväska, Jag hittade också något, som jag inte trodde skulle finnas där, i södra delen på den Iberiska halvön – en leksak förstås – en snöskoter!


Tomtar och änglar som barn och barnbarn har gjort finner naturligtvis också sin plats. Ett av de sistnämnda kom ett år med en speciell julklapp som vi fick öppna i förskott. Det var några kulor av stabilt material, någon sorts metalltråd som håller även om de hamnar på golvet.


Alldeles intill stammen har jag placerat ut julgranskarameller som barnen tillverkat någon gång, och det är lustigt hur minnena kommer svepande när man ser vissa saker.


Längst ner har vi fler oömma prydnader; små stjärnor, kottar och äppelfigurer, och två långa bitar av en röd stor girland som egentligen ska vara i taket. Vi tyckte att den passade bättre som utfyllnad längst ner, och så minner de om svärfar som också hade dem längst ner i sin gran.


På bilden har den lite, större tomten ramlat omkull, eller bara kanske lagt sig för att vila under granen…

Allt har jag inte nämnt, men detta var mina minnen denna morgon, och det skulle vara intressant att läsa, vad just du har i ditt minnesarkiv.


 

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards