Alla inlägg under februari 2022

Av Maj-Britt - 4 februari 2022 08:52

I dag är det ett år sedan, som en god vän, Per-Ingvar Lestander, valde att gå över Regnbågsbron. Jag har tänkt på honom av och till i flera dagar, och alltid då jag hämtar posten, och vänder blicken mot affären som var hans, dyker minnen upp. Han var så väldigt social och tyckte om att prata med alla människor. Efter att han flyttat till Jokkmokk, så hade vi telefonkontakt och kunde prata rätt länge med varandra. Även ett par dagar innan hans sista resa kom, så talade vi, och då blev det en hel del om hans orkesterliv. Jag påminde honom om kvällen då hans gäng spelade vid en riktig dansbana här i byn. Det var då landsbygdsutvecklingen tog fart, och vi hade en dag här med många aktiviteter, som avslutades med spelningen. Per-Ingvar mindes detta mycket väl, och sade att en oväntad sak hade inträffat då, men att det bara kunde hända i Tårrajaur. Jadå, det kom jag också ihåg, och så roligt det var. Nu är det ju marknadstider i Jokkmokk, fast i år igen, är den digital. Han var en välkänd profil på marknadsplatsen, dit många sökte sig, kanske bara för en pratstund.


Jag minns också, att han spelade dragspel på min svärfars begravningsgudstjänst i kyrkan 2011, och då blev det en låt som svärfar tyckte mycket om "Norrsken över Tårrajaur". Den hade Per-Ingvar själv komponerat.

Bilden nedan är på kassetten,som gjordes 1997, och i dag ska jag lyssna på alla låtarna, där Norrskenet finns med. Ni som var med i "Grosshandlar´n och Company" - visst minns ni hur det var?

 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards