Alla inlägg under augusti 2020

Av Maj-Britt - 25 augusti 2020 06:57

 

Denna bild från 2014 visar ett av våra barnbarn som matar grannens renkalvar, som fick växa till stora renar. Det fick inte den lilla kalven, som vi har sett bilder av på sociala medier, och den föll offer för helt sjuka människor. Jag grät när jag såg bilden, och många med mig har reagerat kraftigt mot detta hemska dåd. Den fick mig att skriva en dikt som jag kallar "Renkalven"

En liten renkalv som inget visste

mötte Stalo och hans följe under leken

Vajan sprang undan en bit

och hennes hjärta grät

när hon såg Stalo ta 

hennes barn och dra skinnet

av hennes lilla kropp

Efter att Stalo försvunnit

vågade vajan fram till sitt barn

Kalvens ögon var brustna

av en outsäglig smärta

Vajan lyfte sin mule mot skyn

Gud du som skapat oss alla

Hur kunde du låta detta ske

mot en försvarslös liten varelse

Säg mig - du som vet

Vad skulle jag ha gjort

Mot så starka fiender

*********************

Då och då hör man någon säga, att djur har inga känslor, men hur vet de detta? I det här fallet, så har vajan beskyddat sin kalv och älskat den från födseln. Hon har klarat den från örnar och andra rovdjur, men mot den hårda människan gick det inte längre. Man hör också uttrycket "det var ju bara en katt/hund", men jag hävdar bestämt att alla djur har känslor. Många gånger har jag sett på renarnas kloka, milda ögon, att där finns ingen ondska......

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards