Direktlänk till inlägg 2 mars 2021

Rekommendationer och restriktioner

Av Maj-Britt - 2 mars 2021 12:02

 

Jag blir så trött på alla dessa rekommendationer och restriktioner som väller in över oss, och på något sätt känner jag, att nu orkar jag inte höra mer. I dag fick vi via radion veta det senaste om Corona och Covid-19, samt hur vi ska bete oss i fortsättningen! Vadå? Vi på landsbygden här i norra Sverige och ni andra i liknande situationer söderut i landet, är nog lika försiktiga var vi än bor. För min del, så har jag inskränkt mitt handlande och besöker affär eller apotek var fjortonde dag. Då med munskydd och vinylhandskar som jag hållit på att sätta på mig i flera veckor, innan något affärsbesök, och jag ser till att avstånden till andra jag möter inne och ute är korrekta. I torsdags var jag in till Jokkmokk för nödvändiga åtgärder för min fortsatta existens, men nu har jag bunkrat upp så att jag kan klara mig en hel månad.


Och så får vi höra om dessa "R". Jag, och de flesta personer jag känner i min omgivning vistas ute väldigt mycket. Vi promenerar, åker skidor, skoter, eller som jag, tolkar efter en hund, och någon har flera. Vi ser på renar, älgar, rådjur, samt andra smådjur på tassar eller med vingar. På bilden ser ni en eldplats som vi har längre bort vid sjön, och liknande finns här och där. Smörhalvan hade nog förutsett detta behov redan för fyra år sedan innan han gick över Regnbågsbron. De behöver bara skottas fram, så kan vi sitta lika isolerade som om vi var på en annan planet, och på den är vi ju egentligen här i byn.


Dessa "R"  som vi får höra om dagligen gör mig också väldigt undrande. Är det inte bara att slopa alla "bör" , utan slå till och stäng Sverige, utom de viktigaste institutionerna. Det har funnits och kommer alltid att finnas de som försöker smyga in eller ut genom något kryphål i lagarna. "jag måste" eller "jag var tvungen att göra si eller så" - det får vi höra och ska vara förlåtande till alla dessa överlöpare, eller vad de ska kallas. Nej, nu är det nog! Jag efterlyser ryggraden hos regerigens ledamöter. Men de har väl ingen, så det är därför det ser ut som det gör nu.


Avslutningsvis vill jag säga, att det aldrig sägs något positivt om oss som lever efter, och försöker följa dessa "R". Vi är den bortglömda lilla samlingen. Jag fikar inte efter stora rosenfång, men något erkännande ord hade inte varit fel.

 
 
Ingen bild

Birgitta

2 mars 2021 16:43

Vi är skyddade av hur vi sätter lagar och regler. Man kan inte i Sverige förbjuda folk, eller stänga... vilket är bra.
Med fel makthavare kan det lätt bli regler vi inte vill ha.
Rekommendationer borde räcka för förståndigt folk. Nu gör det inte det, men balansgången är viktig. När det är enklare att förbjuda och stänga in, och Sverigedemokraterna styr, är vi nära folkförföljerser. //Birgitta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards