Alla inlägg den 6 oktober 2020

Av Maj-Britt - 6 oktober 2020 19:40

 

Dagens datum , 6 oktober 1906, föddes min mor, Anna -Kajsa Kuojok, och bilden är tagen 11 juli 1952 i Saltoluokta där jag tillbringade mina första elva år i livet. Det var min födelsedag, och någon tog bilden då jag var finklädd med puffärmar och ett paket i famnen. Bakom mig sitter min far, Hjalmar som håller i vår schäfer som hette Lord. Min mor var oftast upptagen med samiska handarbeten, och här väver hon något vackert i sin bandgrind. Jag minns, att så fort hon hade en ledig stund så sydde hon på något, vävde - som här på bilden eller stickade. Det blev många fina arbeten hon gjorde, och jag minns att jag en gång fick en kofta med renar på, som hon hade komponerat själv. Tyvärr har jag den inte kvar, och i dag hade jag vårdat den ömt. Däremot finns i min ägo ett par vita lappskor som hon sydde, och de är fortfarande felfria eftersom jag varit rädd om dem och bara använt dem vid speciella tillfällen.


Så här i Coronatider, talas det mycket om återanvändande, och även om hur man tar vara på maten som naturen ger på ett eller annat sätt. Enligt min mor skulle allt, precis allt tas tillvara av både kött och fisk, och jag försöker gå i hennes fotspår framför allt då det gäller något i matväg. Ja, det finns så mycket att berätta, och minnas. Jag skickar dig de varmaste Grattiskramar till dig kära mor, var du än är.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards