Direktlänk till inlägg 8 mars 2020

Invajo

Av Maj-Britt - 8 mars 2020 06:36

 

Bilden från 2014 får öppna dagens inlägg. Visserligen är det inga kvinnor på bilden, men minnet är ju förunderligt, och stunder poppar upp när man minst anar det. För många år sedan, då flyktingar från Kosovo kom till Jokkmokk, så jobbade jag med dem i ett projekt som vi kallade Invajo, och det stod för "Invandrare i Jokkmokk". Kommunen, arbetsförmedlingen, studieförbundet Vuxenskolan och Invandrarverket var samarbetspartners. (Jag  skriver namnen på dessa som de hette då - i dag är det andra benämningar).


En dag gjorde vi en utflykt med skotrar till en eldplats som vi brukade använda. Deltagarna skulle få pimpla, och så skulle vi förstås grilla och mysa i solen. Det här var ju något fantastiskt för dem, men så inträffade något otänkbart i deras värld. Min svärfar kom med sambo, hund och andra förnödenheter i skoterkälken. "Mina kvinnor" var häpna - en så gammal man kör skoter!! I deras hemland var folk i den åldern sittande hemma - om de alls levde. Svärfar började närma sig 80 år, och kvinnorna trodde knappt att det var sant - och så sambon, inte någon ungdom hon heller. Ja, det var mycket att förklara för dem. 


Men eftersom det är den Internationella kvinnodagen just i dag, så kom ett annat minne fram från denna dag. Det var en solig och varm marsdag, och jag tog kvinnorna med mig på promenad, och berättade i skämtsamma ordalag, att nu skulle de säga till sina män, att det var de som skulle laga mat och pyssla om dem. Vid en affär kom en man ut, make till en av dem, och frun ropade högt till honom vad jag sagt! Alla skrattade gott, och jag såg på denna kvinna att hon blivit rakare i ryggen och sträckte på sig stolt, i vissheten om att det var hennes och alla kvinnors dag.


Vad hände hemma hos mig då? Ja, Smörhalvan brukade alltid fixa middagen, och han brukade också baka något gott. Jag kunde ligga och läsa medan han grejade i köket, och det var så mysigt att känna de kulinariska dofterna och lyssna till skramlet av köksredskapen. Detta hände andra dagar också, så jag fick härliga överraskningar då och då. Åh, jag saknar honom så mycket så det går inte att beskriva i ord... 

Ni män, som läser detta - gör nu något extra för era kvinnor. Ni behöver inte köpa tiotusen röda rosor eller något vackert i guldväg. Det fungerar lika bra med en stunds omtanke som till exempel en påfyllning av hennes kaffekopp. I mitt fall, så var det påfyllning av min thékopp, och vad det än var, så blev svaret: Jag älskar dig.....



 
 
Ingen bild

Kjell,,

8 mars 2020 08:51

Hej där uppe,, ha en fin dag just på internationella kvinnodagen , jag önska att jag hade nån att krama just en sån här dag ,,men tyvärr,,,mitt barnbarn fyller nio år idag ,, så det lite kalas idag ,, ha de gott och ta hand om dig,,,,

Maj-Britt

20 mars 2020 08:54

Tack för din hälsning, och visst håller jag med dig angående kramandet, men så är livet, att någon lämnas kvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards