Direktlänk till inlägg 3 mars 2020

Minusgrader med solkyssta vita vidder.

Av Maj-Britt - 3 mars 2020 08:58

 

Denna dag öppnade sig med 29,4 minusgrader och strålande sol. Nu går det fort med allt ljusare dagar både morgon och kväll. Bilden ovan är tagen från april 2017, då Smörhalvan fraktade upp bänkar till berget, Spadnåive invid byn, och det blev ett sorts minne av honom. Det året inföll 3 mars på en fredag, och då började firandet av hans 60-årsdag med besök av barn och barnbarn. Firandet sträckte sig in till och med dagen därpå, då vi hade öppet hus. Varken då eller senare då ovanstående bild hamnade i kameraögat, så hade jag ingen aning om hur kort tid vi skulle ha tillsammans.


Nu, med facit i hand, så har det gått tre år sedan den dagen, då allt var frid och fröjd. Bara några månader senare slogs hela min värld i spillror, och jag har genom dessa år upptäckt hur mycket han kunde om allt möjligt och hur lätt han fixade saker och ting. De som hjälper mig att gå vidare är först och främst barn och barnbarn. Sedan har jag fått tillkalla många bybor och fler från andra orter. Det är väldigt mycket, som jag inte klarar själv, men medan Smörhalvan fanns, så tänkte jag inte alls på eventuella lagningar av det som gick sönder eller skulle åtgärdas på annat sätt. Ni som läser detta - tänk efter vad er partner kan, kvinna eller man, och vilken lycka ni har som kan vända er till en så nära person om det behövs. Många av er har barn och barnbarn inom räckhåll, som kan bistå er, men de har också sina egna liv som måste omhändertas. Då återstår bara en sak - be någon om hjälp hur jobbigt det än är att fråga. 


Så många gånger har jag försökt att göra något själv, som visat sig att just då måste jag ha akut hjälp. Som tur är, så har jag ännu en förstående granne som oftast skrattar då han kommer hit för att se vad jag "har tjorvat med", men jag vet hur fort ett timglas rinner ut, så jag bävar för den stund då jag inte kan ringa honom längre. Min lista blir väldigt lång när jag tänker på vad alla har hjälpt mig med - smått som stort, och jag är så innerligt tacksam över detta. Naturligtvis finns det okså smolk i bägaren - men dessa människor har lärt mig hur man inte ska vara...och osökt kom tanken på ett av tio Gud bud: "Du ska älska din nästa såsom dig själv". Jag har lätt för att tycka om personer av olika slag, och tror att varje människa har något gott i sig, men kanske inte vågar visa det. Nåja, det får bli som det blir. Jag kan varken göra till eller från.


Tre år! Jag fattar inte att jag klarat av denna tid fast jag haft mycket hjälp, men min smärta och saknad kan ingen hjälpa mig med och heller inte förstå. Det känns som om det var nyss Smörhalvan lämnade mig och alla planer vi hade. Frågor om att "skaffa en ny karl" får jag ibland, men den tanken har aldrig funnits i mitt huvud. Smörhalvan var speciell och han är fortfarande så nära mig och jag vill aldrig ens försöka med att låta någon ta hans plats i mitt hjärta.... Så kära ni - var rädda om varandra och ge er partner en extra kram i dag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards