Direktlänk till inlägg 9 december 2019

Den viktiga namnsdagen Anna

Av Maj-Britt - 9 december 2019 07:46

 

I dag fokuserar jag på att skicka de varmaste, kärleksfulla tankekramar till min kära mor, som hette Anna-Kajsa. Medan hon fanns i denna existens så ringde jag alltid och grattade henne tidigt på morgonen, för jag visste att hon var vaken - och kanske väntade på mitt telefonsamtal. I tisdags var mina tankar hos henne nästan hela dagen, och det berodde på att jag stod och bakade Anisbröd till Byaföreningens försäljningsbord under julmarknaden som gick av stapeln under helgen. Receptet till bröden är hennes, och de har följt mig genom livet, och det tackar jag henne för. Det var mycket jag fick lära mig, men då uppskattade jag kanske inte det, men det programmerades in i min hjärna utan några moderna teknikunder. Jag började fundera på detta extra mycket för et tag sedan, och det beror på att en av mina döttrar ringde och tackade mig, för allt hon fått lära sig under uppväxten. Hennes äldsta dotter heter Cajsa, och jag hoppas att hon kommer att fortsätta sin väg med studierna, och det tror jag att hon gör, eftersom hon bär sin mormorsmors namn. Hon har ju också Kuoljoksläktens styrka i generna, så det går nog bara bra. Men nu - till nästa Anna!

 

På bilden är min kära faster Anna-Maria Nordkvist ömt omkramad av sin man Sten (som har namnsdag den 14 denna månad). De bodde strax utanför Vuollerim, och där var jag väldigt ofta. Anna var också en mycket snäll människa som månade om sin familj och dem som kom inom hennes ömhetsfält. Både hon och min egen mor, gick igenom stora svårigheter, men klarade sig och gick vidare. Det roliga var, att när Bingo-tiden kom så följde faster Anna med mig till olika bingoställen, och då hon vann något (eller om jag gjorde det) skrattade hon så gott. För att ta ett bakåthopp, så brukade jag och min mor spela bingo i Porjus under julferierna, och jag såg då hur stolt hon var över, att jag - hennes dotter var med.

Tillbaka till faster Anna. Hennes barnbarn, Mona, fick också mellannamnet, Maria, så släktena vandrar sina vägar. Anna var flera år yngre än min mor, så vi blev nästan som kompisar under åren som följde. Hon, och maken Sten kom ibland till Porjus då sonen Bo, min kusin Vitamin, fick körkort och kunde skjutsa dem. Ja, minnena är många, och saknaden är stor.


Det finns ju flera, som jag känner, med namnet Anna, som helt namn, eller med någon kombination i släkten, samt i vänkretsen. Jag själv, har ju Ann som ett tillägg i mitt mellannamn, så jag får gratulera mig själv och alla er andra Annor. Hoppas vår dag bli fin.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards