Direktlänk till inlägg 7 december 2019

Det stora hjärtat

Av Maj-Britt - 7 december 2019 20:30

 


I dag var det så dags för begravning av en folkets man med det stora hjärtat, Johan Märak. Bilden är från 2016 då det var Gökotta vid Talvatis och Johan ler mot min kamera, och vid hans sida står hans trogna livsledsagarinna, Valborg. Vid det här tillfället jojkade han om renkalven och vi som var där lyssnade andäktigt. Han jobbade många år som präst och senare som kyrkoherde, men titlar var något han aldrig tänkte på. Det var hans hjord, vi människor som var det mest viktiga.


Det är lätt att beskriva Johan, och ändå svårt. Lätt - därför att han tyckte om alla människor, och brydde sig verkligen om hur vi mådde. Otaliga gånger har jag mött honom dels i kyrkan, och dels ute i samhället någonstans, och då stannade han till med sitt "Buoris", klappade om mig och frågade hur jag hade det. Han var alltid intresserad att förhöra sig om hur hälsan var, och han menade det också. Svårt - därför att känslorna inte räcker till att göra en rättvis bild av denne man med det stora, varma hjärtat. I dag saknade jag hans värme nere vid kyrkogården där det var isande kallt, och många av oss begravningsgäster frös ordentligt, men inom mig hörde jag hans röst som manade mig och de andra att gå till bilarna."Jag är ju inte här längre utan har kommit till min faders hus".


Avslutningsvis går mina tankar till Valborg, barnen, barnbarnen och alla övriga. Låt oss leva med minnet att det en gång på vår jord, fanns en människa som tog hand om oss med värme i sina handlingar. Vila i frid, Johan.

 
 
Ingen bild

Carina Sarti

7 december 2019 22:35

Så fint du beskriver en stor man. Han hade en märklig förmåga att ge känslan av omtanke, uppmärksamhet och värme när helst man mötte honom. Med glädje och värme minns jag Johan Märak

Maj-Britt

9 december 2019 07:44

Så var det Carina. Man kände sig som den viktigaste personen i världen då man talade med honom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards