Alla inlägg den 4 december 2019

Av Maj-Britt - 4 december 2019 17:12

 


Igår jobbade jag åt andra, och det gick så bra att jag var nöjd med mig själv. I dag har jag bara jobbat åt mig själv. Först laddade jag tvättmaskinen och sedan hängde jag ut tvätten till torkning. eftersom termometern visade fem plusgrader, och så blåste det ganska bra, Någon gång mot eftermiddagen var allt torrt. Underbart!


Nå, men färdig - vad var det? Ja, jag körde lass på lass med skottkärran och kastade in ved i pannrummet. Tappade räkningen efter tolv lass, men allt som allt var det drygt fyra kubik som jag skickade in. Jag travade upp veden snyggt intill de befintliga travarna - utom de sista fem lassen. Men nu är allt inne, och jag kan se med tillförsikt mot kommande kalla dagar. Det var det jag menade med "Färdig". På slutet spelade himlen upp de vackraste färger, och jag hann med att ta några bilder. En ser ni i början av inlägget.


Konstiga människsr - ja, då syftar jag på mänskliga beteenden. Efter att Smörhalvan lämnat mig, så dök det upp hjälpsamma personer av och till, och undrade om jag behövde hjälp med något. Jag är fortfarande ensam, men ingen bryr sig längre, att komma hit eller att ringa och fråga. Sedan känns det inte roligt att kontakta någon med "bara" vardagssysslor. Det finns hur mycket som helst jag skulle behöva någon annan till, och jag går och muttrar med adress till Smörhalvan, att varför, varför for du iväg? Visserligen får jag ju hjälp av barnen, men dels bor de inte här i byn, och dels vill jag inte alltid be dem om hjälp. De har ju sina liv, sina arbeten och andra bekymmer, som de får ta hänsyn till. Sonen är ju guld värd, och den stackaren får ofta rycka in akut då jag har problem som jag inte alls kan åtgärda, och det beror ju på att han bor närmast mig- i Vuollerim. Nu ska ni, som läser detta, inte komma rusande eller ringa så telefonen står och hoppar, för jag skriver inte detta för att be om hjälp, utan jag bara konstaterar att det inte är lätt att vara kvinna. En av mina grannar har gett mig ett bra talesätt: "Kan själv", så det får jag försöka med då och då. Men var rädda om varandra medan ni är två!

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards