Direktlänk till inlägg 10 februari 2019

Vintermarknaden från min sida sett och inte sett...

Av Maj-Britt - 10 februari 2019 19:14

 

Det här är den enda bild som jag tog jag under vintermarknaden, och det är Anders Rimpi, till vänster och Robert Pauker, ackompanjatören till höger. Evenemanget ägde rum på marknadstorsdagen i Gamla kyrkan, och vi åhörare fick lyssna till Schumansånger på Lulesamiska! Valborg Mangs Märak hade bidragit med översättningen, och det var en verklig högtidsstund. En av sångerna grep mig extra, då den handlar om någon som drömmer att hen blir omfamnad av sin älskade, och vaknar med tårar i ögonen. Den älskade finns bara i drömmen...

Jag tänkte då på mig och Smörhalvan, min älskade, och så har det varit för mig, och att nu höra det på Lulesamiska - ja det var oslagbart. Ser fram emot då CD:n med dessa sånger kommer.


Jag har bara gjort en kort visit på torsdag och letade efter några saker som under tidigare år funnits, men några av de försäljarna fanns inte med i år, så då tappade jag intresset att gå runt och titta. På kvällen var det ju den ovannämnda konserten, så då for jag dit.

Fredag, då var det ännu en konsert som hägrade, och denna gång i nya kyrkan. Kristina Shtegman skulle spela, en av mina favoriter, Rachmaninov. Tyvärr kände jag mig helt ur gängorna - kanske förkylning på gång? Snöandet som kom framåt tiden då jag skulle köra iväg fick mig att stanna hemma. Jag tänkte då på snöröken, och alla som tror att de är oövervinnliga och kör om fast sikten inte är okej. Nej, den risken ville jag inte ta. Om ni tycker att jag är feg, så får ni gärna göra det eftersom det var mitt val.


I början av inlägget skrev jag att bilden jag lade ut, var den enda som jag tog under alla marknadsdagar. Det beror mycket på att detta var den andra marknaden utan Smörhalvan. Jag minns ännu hur vi diskuterade fotomöjligheter och platser för att sedan jämföra dem då vi kom hem. Jag brukade lägga ut bilder på Facebook som en liten krönika, men nu kändes allt så fel. Fotolusten infann sig aldrig, och det kan bero på att min lillebror nyss begravdes, och ni som följer min blogg vet, att han hade samma sorts canccer som Smörhalvan. Ibland såg jag någon som liknade min bror och då kändes det extra ont. Man kan inte tvinga sig själv att göra något när hjärnkontoret säger ifrån.


Jag har haft flera besök här hemma i alla fall, och genom dem fått glimtar av händelser under marknaden, personligt eller på Facebook. Med delning av olika sekvenser, så har ni säkert sett några av dem, och jag är så nöjd över alla duktiga människor som har haft den, av mig, saknade fotognistan. Alla marknadsminnen från föregående år finns ju kvar och bland de starkaste, visar jag er bilden av en kär kusin, John Kuoljok, då han jojkade på marknaden 2014. Nu finns han också i Regnbågslandet och förgyller tillvaron för alla dem som finns där.

 

Glöm inte att vara rädda om varandra, kramas och säg hur mycket ni älskar dem. Gör det så ofta ni kan och vill. Störst av allt är kärleken.

 
 
Ingen bild

Birgitta

11 februari 2019 05:30

Inte måste du producera bilder! Var sak har sin tid och marknadsfördes gör många andra. Var rädd om dig. Kramar. Birgitta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards