Alla inlägg den 29 april 2018

Av Maj-Britt - 29 april 2018 09:45

 

För ett år sedan var det en ljuvlig dag på isen. Barn och barnbarn och deras hund förgyllde tiden hos oss. Då anade jag inte, att jag nu skulle minnas dessa siffror, 29, på ett helt annat sätt. I dag är det nio månader sedan vi samlades i Jokkmokks kyrka för att ta ett sista farväl av vår älskade Smörhalva, och saknadens vingar sveper sina vindar runt och inom mig.

Det gör inte alltid lika smärtsamt ont, som det gjorde då, men ibland kommer tårarna forsande utan anledning än en förflugen tanke som gått igenom den mask som jag bär på mig. En mask som utstrålar glädje och gott humör, men då jag är ensam faller masken platt till marken. 


Igår bar jag masken då vi hade Loppis i Älvgården, och när jag kom hem kom tårarna. Jag tänkte på alla loppisar vi varit på tillsammans, och vilka fynd vi har gjort genom åren. Vi hade olika områden där vi visste vad som var bra köp, eller kanske mindre bra, men om det var något vi behövde så hamnade det hos oss. Nu blir det nya loppistillfällen från min sida sett, och det som då var fynd hos oss, är inte längre det. Jag behöver inte allt då jag är ensam, och det är som det är när värderingarna ändras. Varje pryl bär sina egna minnen - den köpte Smörhalvan för att han gillade den och den och den..Nu tar andra händer i dessa saker, och visst gör det ont, men jag vet ju att Smörhalvan har ingen användning för dem, aldrig mer...


Jag kan ju inte spara allt som bär minnen av Smörhalvan. De platser vi köpte allt ifrån, dem minns bara jag nu, och hur det kom sig, vad vi gjorde mer, och vilka vi talade med. Barn och barnbarn har ingen behållning av detta när jag en gång är borta, så därför kan jag "loppa iväg" det ena och andra. Det blir nog en hel del som de slipper köra bort ändå....

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards