Direktlänk till inlägg 11 mars 2018

Resor i flera av länets kommuner...

Av Maj-Britt - 11 mars 2018 09:32

 

Dagens inlägg börjar med en sommarbild från Forsviken strax norr om Jokkmokk, och denna plats passerade Smörhalvan ofta på sina jobbarresor, och ibland följde jag med. Ibland var vi bara ute på upptäckaräventyr under helgerna eller som här, en ljus sommarkväll.


Det jag ska berätta om i dag - det handlar om Smörhalvan förstås. Igår kväll började jag gå igenom några av hans almanackor där han antecknat dels vart han varit och dels vad han gjort dessa dagar. I tanken följde jag honom på  olika huggningar, röjningar, planeringsarbeten, fornlämningar, kurser, skogsbränder och efterbevakningar i hemmakommunen Jokkmokk, men även i andra kommuner. För mig var det kända områden, men någon gång var han på en plats jag aldrig hört talas om. Då beskrev han hur det såg ut då han kom hem, och ofta sade han att vi skulle åka dit någon gång, så jag skulle få se hur det var. Väglag hade han också noterat om det var besvärligt under vissa årstider. Om det inte stod något, så var nog vägen bra. Temperaturer fanns också noterade, och den lägsta var -28 grader, som dock klev upp till varmare längre fram på dagen. Hans möten med andra människor samt djur fanns också nerskrivna. Till och med städning i Tväråselet där hans dåvarande chef bor. 


Ja, han kunde länet väldigt bra, kände till vägar, matställen och övernattningsställen. Ibland var det flera dagars jobb på platser långt hemifrån, som gjorde att han fick ligga över på lämpligt ställe som till exempel; Hotellet i Karesuando och campingen i Jukkasjärvi. På sådana långresor hade han ibland med sig en annan arbetskamrat. För det mesta kunde han köra hemifrån redan klockan fem på morgonen, jobba över dagen, och sedan åka tillbaka, och det hände att han inte var hemma förrän klockan 21.00 om det hade gått bra. 


Kurserna var också på olika platser, beroende på vilket skogsbolag som krävde detta av inhyrd personal. Som tur var, så var dessa kurser norr om Dalälven, och han sade att längre söderut ville han inte köra. Jag brukade fråga vad han lärt sig då han kom hem, men svaret var mest "ingenting". Efter 25-35 år som först manuell skogsarbetare, sedan röjare och planerare, så var det inte mycket som behövde fyllas på i hans kunskapsbank.


På bilden nedan, så var vi någonstans i Arvidsjaurs kommun, och jag tog en bild, på vad man kallar "häxringar", svampar som växer i cirklar.

 

Med anledning av hans enorma kunskap, så kunde jag också ta till mig en hel del av vad han kunde, och lärde mig vad jag skulle observera i de skogsmiljöer som jag befann mig i. En hel del kunde jag själv från barndomens uppväxt vid skog och fjäll, men att definiera exempelvis gamla härdar, och från vilken tid de kom till - det visste Smörhalvan.


Tyvärr var han tvungen att sluta med sina skogsjobb eftersom det tog hårt på hans knän. Sommartid kunde en vanlig arbetsdag innebära 1-1,5 mils vandring och vid enstaka tillfällen mer. Vintertid - då var det skoterkörning som gällde, och det var lika långa sträckor.


Smörhalvan tyckte att han hittat drömjobbet, då han fick börja jobba inom Jokkmokks Församling som, vad han skämtsamt sade; Grönytetekniker". Då fick han börja klockan sju och sluta klockan 16.00 Det var toppen, och därtill fina arbetskamrater som han trivdes med. Tack, snälla ni, som gjorde att hans trivsel stod på topp! De turer som han gjorde inom detta jobb fanns också antecknade i hans almanackor, fast då handlade det bara om kommunen kyrkor. Inom förvaltningen fick han gå en röjsågskurs som han hade mycket roligt åt. Han som hade jobbat med det i så många år, och till och med varit röjarinstruktör inom skogsbranschen. Kursen var dock nödvändig att få dokumenterad. Nya kriterier kommer alltid fram i alla yrken, tror jag. Det sorgliga var att hans dokumentation på papper och med röjsågskort kom två veckor efter att han gått över regnbågsbron...

Medan tårarna rinner frågar jag mig ännu en gång: Varför, varför måste han gå? Han kunde ju så mycket och behövdes så väl...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards