Direktlänk till inlägg 15 oktober 2017

Nu ger jag upp..

Av Maj-Britt - 15 oktober 2017 18:14

Nu orkar jag inte längre "vara duktig" och till synes klara mig bra. Jag ger upp att bekämpa sorgen och saknaden som gör att mina tårar rinner. Mina tankar är ändå alltid hos den som ännu är min älskade. Jag försöker delta i olika aktiviteter, som igår då Lilian Ryd berättade om Fågelboken som hennes bror Yngve påbörjat, och som nu låg färdig. Då kom jag ihåg alla gånger jag och Smörhalvan varit på boksläpp och kommit hem med böcker som vi sedan diskuterat och kommenterat. Det gör så ont att veta att nu kan jag inte bolla mina tankar och funderingar mot någon - och javisst! Jag vet, vet att det finns vänner som skulle lyssna, men de blir aldrig som med Smörhalvan. Vi kunde ligga där i sängen och läsa, och så plötsligt vände vi oss mot varandra med någon kommentar - det går inte längre - aldrig mer...


Så i dag då jag körde till Porjus med gravlyktor till mina käras gravar. Så gjorde Smörhalvan och jag varje år, men nu fanns han inte med mig. Jag hade en av mina brorsdöttrar som följeslagare. Hon är underbar, men hon är inte Smörhalvan. Lyktorna med käpparna som han tillverkat kom upp i alla fall, fast sorgen grävde djupt i mitt hjärta. Jag träffade flera av mina nära släktingar, bland annat en som fyllde 25 år i dag, och så min svägerska som alltid stått mig så nära. Visst var det bra, men jag ville hem. Jag kan inte vara borta någon längre stund - vill hem till vovvarna och till denna plats som jag känner så väl...


Det där om att jag ger upp, vill jag definiera som att jag ska gå min väg och strunta i allt annat. Sorgen går inte över och det accepterar jag. Jag ger upp alla mina funderingar om att räkna dagarna som för mig allt längre bort från min älskade - eller kanske de kommer närmare? Ibland känner jag mig så likgiltig för omvärlden - må det ske det som sker..Jag läser om alla tragedier, och inser att det finns så många sorger överallt. Jag är inte ensam, men min sorg är min...


Ändå funderar jag på alla dem som Smörhalvan hjälpte med ett och annat. Han nekade aldrig att bistå någon, men vad betyder det i dag? Hur tänker de egentligen? Var hans hjälp så värdelös att det inte räknas nu? Jag menar förstås inte att de ska instämma i min tåreflod, men ett postumt erkännande vore bra. Jag vet också, att han inte bryr sig om det, där han är i sin nuvarande existens, men det gnager i mig med frågan: Var det så lite värt??? Med detta vill jag säga till er alla, att ni ska uppskatta ett handtag av en person som ännu finns med er och tala om det för den personen. Jag citerar en strof ur en låt som Alf Robertson sjöng: "Kom till mig med dina blommor när jag lever"...



 
 
Birgitta

Birgitta

15 oktober 2017 19:41

Nej vi är dåliga på att ge varandra erkännande, och vi är kanske ännu sämre på att ta emot. Många tänker på Erling och som du vet med beundran och glädje. När väl sorgen dämpats något. Men man kanske inte vill säga det.
Släpp taget, det är som det är. Godare dagar kommer. Jag skickar ljus
kramar!

http://birgitta.catullus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards