Alla inlägg den 14 augusti 2017

Av Maj-Britt - 14 augusti 2017 08:25

 

I fredags kom Gullhöna med familj för att stanna till söndag. Det blev en intensiv helg med vedhantering, gräsröjning och mindre måsten. Cyklarna ställdes undan i lidret, och då blev det sorgligt igen. Förut om åren har Smörhalvan och jag cyklat efter vägen åt olika håll. Ibland var vi båda, och vi for också iväg en och en. I år blev det ingen cykling för någon av oss, och känslorna virvlade runt i mitt inre då jag drog ner Smörhalvans cykel för vinterförvaring. Vem som ska använda den senare vet jag inte, och jag har tappat lusten för denna aktivitet. Jag kom ihåg när Smörhalvan fixade till korgar på båda cyklarna, om vi skulle hitta på att ta med något för fikastunder någonstans. Det hände också att, jag cyklade till Jokkmokk och då var korgarna bra för att använda till inköpta varor. Nu har det blivit besvärligt eftersom väg 45 grävs upp på flera ställen samtidigt för reparation. 


En snäll granne från andra sidan viken kom med traktorn och körde upp flera vedlass upp på gården, och sedan skulle detta travas upp på två ställen. några större klabbar klövs eftersom vedmaskinen som hjälpte till att kapa och klyva tidigare, inte klarade av dem. Allt gick bra, och nu är en del av all ved på plats, och då kom tankarna igen på de gångna årens "vederi". Då var det oftast Smörhalvan och jag som höll på - tillsammans. Nu händer detta aldrig mer...


Söndag - då kändes det ordentligt i hela kroppen vad som hänt dagen innan. Slumrande muskelgrupper hade vaknat till och det värkte här och där, så det blev en lugn dag. Mina kära gäster åkte hem till Luleå igen, och tystnaden inföll sig. Här ser ni familjen.

  

När jag tog in hundarna, så slocknade de ganska kvickt. Det där med att ha gäster kan vara tröttsamt då man vill hålla koll på allt och alla. Så tycker i alla fall Kito..

 

Vinden friskade i ganska så rejält, så jag fick ringa till en annan av vännerna för att få hjälp med att ankra fast presenningen som skulle ligga på husvagnstaket. Med den hjälpen fungerade det bra efter att vi hade kämpat att fästa linorna från två håll samtidigt. Presenningen som Smörhalvan och jag satte upp förra sommaren hade gjort sitt och blåst sönder på flera ställen, så nu hamnar den på Återvinningscentralen. Det är konstigt det där med minnen och känslor som rinner över totalt ibland. Jag såg, för mitt inre, hur Smörhalvan drog för att få presenningen på plats, och igår tänkte jag att, den där har han hållit i, och nu blir det aldrig mer något liknande...


Senare på kvällen for jag iväg med hundarna som hade motionerat sig själva i hundgården under helgen. De har lärt sig i vilken ordning de ska få gå på en längre tur, och Kito är alltid först. De andra väntar ivrigt på att vi ska komma tillbaka.

Bilden i början av inlägget, är som ni ser av Svansen med sin boll. Vi gick på hygget med mina smärtsamma tankar vid min sida. Någon kanske undrar varför jag går på sådana ställen där de svåra minnena tränger fram varje gång. Jag gör det därför att det är ett bra område att rasta hundarna på, och sträckan kan varieras beroende på hur långt vi går. Jag måste också vänja mig att gå där utan Smörhalvan, fast det gör så skärande ont i mig just nu i denna tid, och den värsta tanken är: Aldrig mer...


Sist gick jag vägen in till vårt jaktområde (jag skriver vårt, fast varken jag eller Smörhalvan kommer att vara med där) med Koljo. Han kände genast igen sig då jag parkerade bilen och vi började gå. Då och då stannade han och tittade utåt myrarna, och ibland lyssnade han intensivt upp mot skogen. Vi passerade de eldplatser där vi brukar stanna och elda under jakten, och alla minnen bara forsade ut som tårar. Vi hade det ju så fint, och återigen frågar jag mig varför Smörhalvan måste lämna oss.  Stackars Koljo - en höst fick han gå och jaga med sin älskade husse - och nu blir det aldrig mer...


Jag avslutar med denna fina dikt av Jon Henrik Fjällgren...

 

Än en gång får jag varmt tacka er, alla helgens änglar, för all hjälp jag har fått den här gången...


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards