Alla inlägg den 24 juli 2017

Av Maj-Britt - 24 juli 2017 19:58

Den här gången börjar jag med en stämningsfull bild som Smörhalvan tog en sommarkväll för många år sedan. Vi stod på den lilla bron som går över Appoälven inte långt från Vajmat. Det var varmt i luften, men en svalkande vind berättade att natten skulle bli kallare. Flera bilder blev det av oss båda, men just denna som ni ser här, tyckte jag var den allra bästa.

 

Ikväll är himlen molnfri, och solen lyser ännu klart från sitt fäste på himlavalvet, och hade nu Smörhalvan funnits kvar hos mig, så hade det blivit en fin biltur. Ibland tänker jag att jag borde fara ut ensam för att ta bilder, men då slår hjärtat back. Ännu orkar jag inte göra det, inte ännu. Jag kör de turer jag måste under dagen, och de blir oftast till Jokkmokk för några ärenden. Kvällarna väcker för många minnen hos mig, och med stort vemod minns jag den sista turen vi gjorde tillsammans några veckor tidigare. Smörhalvan hade tänkt sig att vi skulle åka till Karats, men efter att vi hade passerat Norvidammen blev det för mycket för hans sjuka kropp. Vi vände om hem igen, och jag förstod då, att det skulle ta väldigt många månader, kanske år innan vi skulle kunna göra om försöket. Med facit i hand, så vet jag att det blir ett "aldrig mer."


Jag försökte att med kärlekens kraft ta honom tillbaka till livet, och stundvis var han nära, men sedan gled han iväg ifrån mig. Vi älskade varandra så mycket, att om Shakespeare hade levt nu i vår tid, så hade han nog skrivit århundradets bästsäljare om vårt liv. Så det är inte konstigt alls, att kärleken aldrig dör hos mig, för eftersom jag älskade honom så mycket under alla våra år tillsammans, fortsätter jag med det, och hoppas att mina känslor når honom där han nu vandrar med hundarna i en annan dimension.


En vintermarknad 2006 dyker upp i mitt minne, och det var för att jag fick göra min andra knäoperation och kunde inte gå iväg på marknaden då jag kom hem. Smörhalvan for iväg på min uppmaning och kom hem med en liten tavla som föreställer en glödande, vacker röd ros. Texten fick mig i tårar redan då. Så även nu. Det stod "I love you." Jag ser på den innan jag somnar då den finns i mitt blickfång på väggen invid sängen, och jag minns hans glädje då han såg min uppskattning av kärleksgåvan.....

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards