Direktlänk till inlägg 31 oktober 2015

Alla Helgons Dag

Av Maj-Britt - 31 oktober 2015 07:46


Det handlar förstås om saknad denna helg. När jag börjar tänka efter, så är det väldigt många som gått över regnbågsbron, och alla är de saknade. Varför, varför – det har jag frågat mig varje gång då någon rest iväg för att aldrig mer återvända…


I torsdags var vi till Porjus kyrkogård och där var det förstås många minnen som steg fram, och jag tänker på alla krisgrupper som finns numera. Sådana fanns inte förr då man skulle ha behövt dem vid olika tillfällen. För varje kär person som försvunnit har jag därför kapslat in min egen smärta och sökt mig till skogen, som gett mig ro.


För fyra år sedan var det ett sorgligt år. Vi var på flera begravningar och hann knappt tvätta kläderna från en, förrän det var dags att ta fram dem till nästa. Det kändes djupt i hjärterötterna. Några nära anhöriga och många kära vänner lämnade denna existens, och när vi igår gick runt på Jokkmokks kyrkogård så fanns det året så nära.


Givetvis så är många borta som fanns både före och efter detta år, och man minns dem också i vardagen och hur de gjorde och hur de tänkte. Vid flera tillfällen så har jag tänkt ”att jag inte frågade om det och det”. Just dessa tankar kommer då bilden av min mor stiger fram, och det händer även för andra personer, beroende på vad jag gör just då.


Jag saknar förstås också de kära djuren, dem som jag har haft själv, och dem som kommit i huset för att något av barnen ville ha just det djuret. Ett marsvin, som vi hade en gång var mycket speciell. När jag kom hem från jobbet hälsades jag av fågelsång! Ja, så kvittrade detta marsvin som ett välkommen, och då gick jag fram till buren och pratade med honom. Sedan lät han som vanligt igen.


I huset finns just nu tre hundar: Svansen, Dizel och lilla Koljo. Den sistnämnda är en pigg unghund av rasen Siberian Husky på fem månader, som ger mig händerna fulla, och det känns bra. En draghund som kan dra mig runt på sjön och i skogen – det hoppas jag att han blir. Nu går vi mot ljuset igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards