Direktlänk till inlägg 20 oktober 2015

Funderingar över augusti och till dagens datum i oktober

Av Maj-Britt - 20 oktober 2015 13:10


Nu har hon slöat till som inte skriver något på sin blogg, tänker ni säkert. Det är bara det att hösten har så många aktiva månader för mig som har många hamstergener i mig. Jag börjar ändå med mitten av augusti månad då Hjärtegrynet fick sitt körkort och strax efteråt gifte sig hennes mor som jag kallar för Gullfia, i ett vackert och enkelt bröllop.

 


Vi tog hem deras vovve Dizel så att han skulle få lite semester han också. Här är han i fullt badhumör för att nå bollen före Svansen, medn Koljo inte alls är intresserad av att se vad de håller på med.

 


Dessutom ville Smörhalvan pröva hans jaktgener eftersom han har många bra förfäder att brås på. Dizel ska hem till Luleå då älgjakten slutar, men ännu har han inte fått korn på någon älg, eller vet vad han ska söka. Smörhalvan har konstaterat, att skogsfågel bryr han sig inte om fast de flyger upp framför nosen på honom. Däremot är han en ”stående ekorrhund”.

Vi har en ekorre som brukar förse sig med frön från fåglarnas fröbehållare, och då är Dizel skarpt intresserad och står och skäller. Den stackars korren blev nog helchockad då hen kom dit första gången, och så är det plötsligt tre hundar i hagen, varav två skäller ut honom. Svansen brydde sig inte så mycket. Han kunde titta på den, men gjorde inga direkta anfall eftersom han tydligen lärt sig att han inte kommer åt den ändå. Småfåglarna har redan tömt en stor säck med fågelfrö, och nu är nästa säck påbörjad.


I slutet av augusti var det höstmarknad i Jokkmokk. Marknadsområdet har krympt ännu mer sedan förra året, och jag samt säkert många med mig minns då Storgatan var det genomgående stråket för knallarna med platser även på de angränsade mindre gatorna. Det fanns en dansbana för ”mogen dans”, och en för den yngre danspubliken. Olika arrangemang gick av stapeln på marknadsplatsen, och nu är det mesta borta. Öltälten har kommit istället och vist är det musik på en bana, men den riktiga stämningen uteblir. Nog nu om detta.


Så kom september, och då blev det full fart med alla bär i olika former som ska tas tillvara på flera sätt – sylt, dricka, gelé, marmelad osv. Sedan älgkött som också ska bli olika paket i frysen för kommande behov liksom renkött och fisk.

Allt måste hamna på sina rätta platser och en del kött ska malas till färs, lever fryses ner till kommande leverbiffar. Har inte tid just nu… Jag drabbas av lingonpsykos....

 

Nu är jag verkligen rik med många hyllor fulla av sylt och drickor av olika slag. Frysarna är fulla av kött, fisk och andra förnödenheter. Vedhuset är fullt av ved, och i källarens vedförråd har vi ännu ved som räcker minst hela november.


Den 25 tog jag en semesterdag, och åkte buss ner till Luleå till flickorna. Det var en äldre buss som skramlade något förfärligt, och jag frågade chauffören, som sade att det var en gammal buss. Stötdämparna var slitna för det gungade som om var i en båt då vi hamnade på ojämnheter i vägen. Det var likadant på hemvägen också. Besöket hos Gullfial var trevligt förstås, och lilla Hjärtesmulan är en pysseltjej, så vi gjorde prinsesskronor av guldfärgade piprensare, och jag gjorde en mobil – inte en telefon – som vi hängde upp i bordslampan. Den blev nästan ”julig” med glittriga små bollar och små hjärtan i olika färger. Tyvärr hann jag inte med Gullhöna och Gulleprinsen eftersom den ena pluggade i sin skola och den andre var på dagis.. Det får bli en annan gång.

Bilden är lite oskarp, men det är inte lätt att få två ivriga småttingar att stå stilla, men hellre en oskarp bild än ingen alls.

 

        

Innan månaden var slut hann vi med en snabb resa till Arjeplog med anledning av en släktings födelsedag, och vi hade otur med vädret. Det regnade hela vägen dit och hem, men just som vi kom fram till samhället klarnade det upp tillfälligt och vi åkte upp på det drygt 700m höga utsiktsberget Galdispuoda där vi hann ta några bilder innan molnen drog ihop sig igen. Det känns så härligt med den höga luften där uppe, så man känner sig styrkt till kropp och själ.

   

Hösten visade upp sin palett med vackra färger på bergssidan.

 

Så halkar jag in på oktober månad – tänk så fort tiden går.

Nu kan jag skriva om vackra dagar – utan regn! Vi har fått ha sol och ganska mycket värme sedan jag senast skrev till dig -  trots årstiden. Det är nog detta som kallas för Brittsommar. I dag hade vi 10,3 plusgrader i skuggan!

På nätterna har det sjunkit neråt, men sällan under noll. Vi har haft ute nät några gånger, och fått väldigt bra med fisk. Smörhalvan har rökt både gädda, abborre och sik som vi har smaskat i oss. En liten slankig lake blev också rökt, och det var en fiskhandlare i Jokkmokk som tipsade om att rökt lake smakar precis som rökt ål, och tänk – det gör den, så vi fick känna oss lyxiga en gång. Sikarna har haft massor med rom, och jag är helt galen i sådant. Ni kanske har hört talas om Kalix löjrom? Sikrommen har ju grövre korn, men smakar gott ändå. Jag har också saltat ner fisk i en hink som vi ska äta till vintern.  Igår natt hade vi ute bara fem nät med stora maskor eftersom vi är ute efter storsikarna som har gott om rom. Vi fick en förra torsdagen som hade 4,5 hg rom i sig!

Nu har isen börjat att lägga sig mot vassen vid udden mittemot vårt hus, men så länge strömfåran är öppen tar man sig längre ut ännu. Vi hade ut fem nät som vi tog upp igår morse, och där var det en hel sikar så jag fick påfyllning i romförrådet.

       

Koljo växer så man nästan ser det, och nu är han verkligen rumsren till flera hundra procent. Han går ner till ytterdörren och kommer med ett litet voff då han ska ut, och om vi inte hör det så ökar han voffandets volym, och till sist kommer han till mig var jag än är i huset och nafsar lite i handen som tecken att det börjar vara akut utebehov. Här har han en djup diskussion med Dizel, medan Svansen undrar vad de håller på med.

 


En "ny" bild från förra veckan... 

 

Igår eftermiddag for jag till Vuollerim via Jokkmokk. Först var jag och grattade en 90-åring som fyller år i dag, och sedan fyllde jag på frysen hos barn och barnbarn med diverse läckerheter från våra egna frysar. Sedan var jag och lyssnade till Lilian Ryds föredrag om sin nya bok ”Urfödan”. Jag köpte den förstås och har varit helt fångad av alla berättelser som hon vävt in i den. Det finns inga recept i boken utan den handlar mest om självhushållningens tid här i Lappland. Jag kände igen mycket som jag har lärt mig sedan barndomsåren då jag växte upp i väglöst land, och det var så trevligt att återknyta igenkännandets glädje med alla personer som det berättas om i boken, och många bilder finns också.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards