Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Maj-Britt - 14 maj 2015 18:01


Denna morgon mötte mina ögon en gråvit värld. Då jag gick ut med Svansen blåste det ganska mycket och det kändes inte direkt behagligt trots att det var tre plusgrader.

När vi kommit in, tittade jag ut genom köksfönstret som förser oss med bilder på allehanda djur. Den här morgonen fick jag se en ekorre som jag kallar för Tuffis. Hen satt och tittade på något som jag ännu inte vet vad det var. Till slut förflyttade sig ekorren högre upp, precis som om den tänkte, att nu är jag säker.

 

 

Vi har som tradition att på Kristi Himmelfärds Dag åka på Gökotta i Jokkmokk, så även i år. När vi åkte hemifrån hade snöflingorna börjat virvla omkring i luften, så vi var glada att vi hade rustat oss med både långkalsonger och tjocka tröjor, samt regnrock (jag).

Då vi kom fram, så såg vi till vår glädje att Gökottan flyttats från Storknabben, berget där den egentligen skulle hållas.

Vi kanske hade blåst bort där uppe, Tidigare år har vi hållit till där de år som väglaget varit bra, men nu blev det i början av vägen där det är något mer skydd av träden. Vikpallarna togs fram från bilen och jag hade med mig mitt ”rumpskinn”, en tillklippt bit av renskinn lagom för pallen.


Vi trodde att det kanske inte skulle bli så många besökare i år, men där tog vi fel. Det var en tuff skara som droppade in före gudstjänsten, och jag tappade räkningen vid 32 personer.

 

Vi fick lyssna till skön musik av Maria Karlsson, som ackompanjerade psalmerna på sin trumpet, och prästen som höll i Gökottan var Emelie Holmgren. Ingen gök anmälde sig, och det hade verkligen varit en sensation bland regnstänk och snöflingor.

Efteråt fick vi gott fika med både smörgåsar och bullar, som tillsammans med varmt thé eller kaffe smakade bra. Den stora pannan fyllde sin funktion då innehållet räckte till alla frusna kaffedrickare.

 

Här fyller Smörhalvan på kaffe, medan han samtalar med prästen Emelie Holmgren.

 

Jag passade också på att ta en bild av sjön Talvatis, alldeles invid Jokkmokk och platsen där gökottan hölls. Som ni ser, är det inte så mycket vår där.

 

Vid hemkomsten hade det börjat snöa riktigt ordentligt, och småfåglarna fick brått att förse sig med solrosfrön, och som vanligt var restaurangen uppdukad.

 

En skata ville också vara med och dela på smakbitarna av det ena och det andra. Jag fick se, att den är ju inte enbart svart och vit utan är mycket färggrann.  

  

2012 – då var Kristi Himmelfärds Dag den 17 maj, och jag minns den så väl eftersom vi fick ett dödsbud senare på kvällen. En bybo och en stor författare samt en god vän, Yngve Ryd avled den dagen. Mina tankar snurrade kring alla möten och samtal vi hade, och jag tänkte på alla böcker som han skrivit – vi har ganska många. Jag minns också att han gång på gång uppmanade mig att skriva något på samiska. Nu har jag gjort det, och jag hoppas att han ler i sin himmel och tycker att det är bra.


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards