Alla inlägg den 24 april 2015

Av Maj-Britt - 24 april 2015 07:23


Fredag morgon och 4,3 minusgrader. Perfekt för en tolktur. Svansen instämde och var snabbt beredd då jag började att klä på mig. Jag undrar om han egentligen skulle ha hetat något annat än det han gör nu, och då borde det ha varit ”i vägen.” Han snurrar runt, och ska skynda på mig, flåsar som om han var i stor nöd, springer framför fötterna, bakom mig, och kollar intensivt på varje rörelse jag gör. Så är det varje morgon som vi ska iväg.

Innan vi startade tog jag den här bilden.

 


Skoterspåret är fortfarande intakt, och bara på ett ställe hade det tryckt fram lite vatten, men under nattens kyla, så hade det frusit på, och märktes inte nämnvärt. Visst ser det inbjudande ut?

 


Vi stannade och lyssnade till orrarnas spelande, och svanarna hälsade oss välkomna – tror jag i alla fall. Dessa fåglar, och speciellt en, gör mig så ledsen, och det är därför, att tillsammans med detta stationära par, så följer en ensam svan. Maken/makan har lyft sina vingar högre upp än våra ögon kan se, och därför har hen blivit kvar. Jag har nog skrivit om detta förut, och tyvärr har jag hört talas om att det finns människor som kan döda en svan! Vet de inte att dessa fåglar inte bildar nytt par med någon annan då den ene förolyckas på något sätt? Hur som helst – mina ögon fylls av tårar då jag ser den simma omkring – ibland i närheten av paret som häckar här i sjön.


När vi vänt om och for iväg hemåt, så stannade Svansen till invid en liten udde. Framför oss finns en vik, och mot den andra stranden tvärs över var det något spännande. Min kompis hade öronen riktade framåt, och så satte han igång. Det var ingen snabb trav den här gången utan det blev till och med galopp! Som vanligt såg jag ingenting, men det kunde ha varit vad som helst; renar, rådjur eller Tiburtius. Det är bara Svansen som har någon aning om vad som fångade hans uppmärksamhet.

Nästan hemma – då tog jag den här bilden.

 

Ha nu en skön helg, och var rädda om varandra!

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards