Direktlänk till inlägg 12 april 2015

Ny talang

Av Maj-Britt - 12 april 2015 18:56


Svansen väckte mig i tidig morgon, så jag klev upp och såg, att det var tolkarväder även i dag. Efter de vanliga bestyren gav vi oss iväg. Det hade inte varit så kallt under natten, men någon minusgrad gör att det ändå fryser bra på spåren.

Vi hann ut före soluppgången innan den hade nått upp över bergen i öster. Orrarna hördes spela för fullt här och där, och min kompis lyssnade lite förstrött. Han tycktes inte begripa vad det var som lät då han inte såg något.

 

När vi kom fram bakom alla uddar som finns på vår väg så hade solen vaknat. Den var inte så engagerad tycktes det, och Svansen höll koll på läget.

 

Vi fortsatte en bit till, och vår sträcka i dag blev bara åtta km. När vi hade vänt om sölade dragaren och det tog ett tag innan jag fått upp honom i dragfart. Spåret över viken passerades ganska snabbt tills vi kom i slutet av det partiet. Då fick Svansen väderkorn på något spännande, och jag vet inte vad det var, men nu visade han prov på en ny talang. Han sprang med sidan mot mig -före sparken - medan han försökte dra in den intressanta doften som kom någonstans ifrån. Jag har aldrig sett en hund springa på det sättet, och han lyckades hålla ordning på tassarna. Ungefär 200 meter sprang han så innan han övergick till den vanliga rätt-fram-tekniken.

Två gånger stannade han tvärt och började sniffa på mina byxor – inte konstigt alls, då jag igår satt i skoterkälken med en skadad hund i famnen. Det kom han på, och jag tänkte att vinden måste virvla runt med olika dofter – speciellt då det inte var någon vind just då.


Jag kom också att tänka på den fina resan genom skogen, och samtidigt blev jag ledsen. Någon hade kört skoter över områden som man ska undvika – rakt över småtallar gick detta spår, och ändå finns de fina som är gjorda för att skona markerna från sådant. Ibland undrar man om sådana människor hängt med ordentligt då de fick skoterkörkort. Då får man lära sig hur man ska, och framför allt inte ska köra.

Nog nu om detta – ska inte knorra mer- idag..


När jag och Svansen kom hem var det dags för frukost, och sedan började plockandet med allt vi skulle ha med oss för en dag vid sjön. Vi pimplade, men i dag var det inte så fin fångst som det brukar vara – bara sex abborrar, men det blev filéer av dem senare. I sju timmar var vi ute, dåsade i solen, som kommit fram i full skala, åt och tog en tupplur mellan pimplandet, och Svansen fick agera fotoobjekt emellanåt. Han fick ett nytt sniffningsanfall då Smörhalvan tog fram hans renskinn som han brukar ligga på – ibland! Jadå, det var det skinnet som legat under mig och damen från igår som åkte med mig i kälken. Vi har konstaterat, att han nog har varit en isbjörn i sitt tidigare liv, Han gillar vatten, kyla, och väljer oftast att ligga bredvid skinnet. Här får ni en kavalkad av bilder med bara Svansen.

 

 

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards