Alla inlägg den 2 februari 2015

Av Maj-Britt - 2 februari 2015 08:23

Nu är den historiska marknaden igång i Jokkmokk, men i dag stannar jag hemma i alla fall. Orsaken är snömängderna som kommer ner mer eller mindre. Jag kom osökt att tänka på "Pärleporten," som den allmänt kallas, och så kom en ny text i huvudet på mig, och då blev det så här: Han har öppnat snöportalen, så att vi får skotta mer.

Det här är några bilder från sent igår kväll: "Viktoria - min bil."

 

Mariana - bilen som används under jaktturerna...

 

Och här är Ebba - Smörhalvans bil. Titta till vänster i bilden. Sådana snöflingor har jag inte sett förr.

 

Hundgården får vara obrukbar tills vi har fått undan den övriga snön, fast Svansen vill gärna in och rulla i snömassorna, men nu får han finna sig i att bli promenadrastad.

 

 

I dag  på mitt morgonpass såg det ut så här, och som jag skrev på Facebook, så är det spännande att gissa vad som finns under snön om man inte vet, men nu visste jag, och det är passande ord egentligen - snöskotrar.

 

Men för att återgå till marknaden, och den del som pågår just nu - den historiska - ett försök att återskapa den som den såg ut för 400 år sedan och kanske längre tillbaka i tiden. Här ser ni en variant på hur man eldade då och gör så nu också..

 

På torsdag börjar den "riktiga marknaden." Då kör vi igång med vårt stora arrangemang i Sparbankssalen - Àjalokalen. Jag har tidigare lagt ut programmet, och det finns i ett tidigare blogginlägg eller på Facebook - gå till Bágo, så kan ni titta där. Spänningen stiger ju närmare torsdagen vi kommer, men för min del grumlas marknadsglädjen av att veta att vännen Vild-Hasse inte kommer i år heller. Hans hälsa sätter stopp för detta, och han har nu legat på sjukhus i två månader, men har gott hopp om tillfrisknande. Bilden nedan är från 2013 då han senast var i Jokkmokk.

 

Välkomna alla! Vi får hoppas att snöandet upphör snart.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards