Direktlänk till inlägg 25 januari 2015

Jokkmokks Vintermarknad

Av Maj-Britt - 25 januari 2015 08:20

Nu är den nära! Den stora händelsen i Jokkmokks kommun, och först kommer den historiska marknaden med invigning på söndag den 1 februari, och pågår till och med onsdag den 4 februari.

Torsdag den 5 februari - då börjar den stora marknaden och i år har den pågått i 410 år. Ni kan läsa mer om allt som händer på www.jokkmokksmarknad.se


Det som inte har kommit med i det officiella programmet, ska jag berätta om nu: Som ni tidigare har läst om i min blogg, så är jag delaktig i ett projekt som heter Samernas författarskola. Detta har pågått i ett år nu, och mycket har hänt under tiden. Vi, deltagarna har startat en förening Bágo. Det är en skribent- och författarförening med hemort i Jokkmokk, och den bildades 17 september 2014. Stadgarna är antagna av årsmötet från samma datum, och under Allmänna bestämmelser står det att föreningens ändamål är, att bedriva skriv- och läsfrämjande verksamhet med vikt lagd vid att stärka och utveckla framtagande av samisk litteratur som även innefattar översättningar.


Föreningen ska anstränga sig särskilt för att utveckla och stödja skribenters och översättares språkliga och litterära förmåga att uttrycka sig på samiska språk. I mån av möjlighet bör föreningen även stödja övriga nationella minoritetsspråkutövare i deras strävan att utveckla sina litterära förmågor. Känner du, att du vill gå med oss, så är medlemsavgiften 100 kronor och kan sättas in på bankgiro 592-8148. Övrig information kan du få, om du på Facebook skriver in Anne Wuolab. Hon är ordförande, och har berättat mycket om vår verksamhet, och har övriga stadgar om ni är intresserade.


Den allra största händelsen för vår del är följande:

Sáni sadji

Arrangör: Bágo skribent- och författarförening

Medarr: Samernas författarskola, Samernas utbildningscentrum

Plats: Sparbanksalen, Ája. Jokkmokk.

Tid: 5.‐6.februari (Jokkmokks Vintermarknad)

Program:

Torsdag 5.2:

Kl. 10.00: Utställningen öppnar.

Maj-Britt Larsson: Bilder och texter

Anne Wuolab: Duddjojun sánit – slöjdade ord. 

Kl. 10.30‐12.00: Författarsamtal: Anne Wuolab med Rawdna Eira. 

Rawdna Eira är poet och dramatiker och var nominerad till nordisk litteraturpris 2012 Hon är från Kautokeino, Norge.

Skolorna är också inbjudna till detta arrangemang.

Kl 13.00: Lansering av antologin, Mån lav synonyma.

Författarna läser texter.

Hela dagen: Försäljning av böcker. Bágo värvar medlemmar till skribent- och författarföreningen och nya elever till Författarskolan och mingel.


Fredag 6.2:

Kl. 10.00: Författarsamtal; Anne Wuolab med Niillas Holmberg och Apmut Ivar Kuoljok. Holmberg är lyriker och vann Samerådets litteraturpris 2014. Kuoljok är författare till tre böcker med utgångspunkt i sitt liv som renskötarsame.

Kl. 09.00-12.00: utställning, skrivarkafé, bokbord, mingel, medlemsvärvning till skribent- och författarföreningen, Bágo, och värvning av nye elever till Författarskolan.

Välkomna!


I övrigt håller jag på med matlagning och bakning, så jag lätt kan ta fram mat för vårt eget behov, och för andra tillresta gästers. Nu är jag snart färdig med detta, och det känns bra. Eventuella uppdateringar lägger jag in senare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maj-Britt - 7 juli 2023 07:47

Så har vi då hunnit in i den sjunde månaden juli, som handlar om skön semester för många, medan andra kämpar vidare. För mig har juli månad blivit en tid då sorg och saknad tagit ett stort kliv närmare mig. Den fjärde, var det precis sex år sedan Smö...

Av Maj-Britt - 21 april 2023 08:12

I år så var April månad den bästa - för mig i alla fall. Många kära besök, bländande sol, gnistrande vita vidder som tog mig och kompisen ut på nya färder. Molnformationerna förtjusar på en tur.     Så här såg det ut några minuter senare, då e...

Av Maj-Britt - 5 mars 2023 18:46


  Gårdagen är förliden, morgondagen har du ej skådat än. I dag hjälper Herren. Så sägs det någonstans, men denna helg har varit förfärlig för mig. I fredags skulle Smörhalvan ha fyllt 66 år, om han fått finnas kvar hos mig, och för sex år sedan bö...

Av Maj-Britt - 5 februari 2023 17:56

Någon har kanske noterat, att i år har de inte sett mig med kameran i högsta hugg efter ett fototillfälle. Jadå, jag var in på området på torsdag föriddag med en leverans till en knallevän, och gick sedaan tillbaka till bilen och for hem igen. Ni und...

Av Maj-Britt - 13 november 2022 08:05

Då har vi slipsarnas dag i dag då det är Fars Dag. För många blir det problem - vad ska vi ge vår far? Så blir det en slips till sist. Undrar hur många i Sverige som får en sådan i dag? Mina tankar över denna dag har kommit och gått hela veckan, oc...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards